Brandweb
Alexandra Huțanu
25.11.2016
Antonimul lui Black Friday

Împotriva curentului …

Ziua a apărut ca un semnal de alarmă care atrage atenția asupra impactului pe care consumerismul excesiv îl are asupra mediului. Pornind de la cei 3R din ecologie – Redu (consumul), Refolosește, Reciclează, ziua se concentrează asupra primului R, înțelegând că dorința obsesivă a consumatorilor de a avea cât mai multe produse este în contrast cu resursele limitate ale pământului.

Pornită din 1990 și promovată mai ales de AdBusters, Buy Nothing Day este menită nu doar să schimbe obiceiurile de consum pentru o zi, ci să le arate tuturor adepților ei cum este să trăiești liber, descătușat de stăpânirea corporațiilor. Sloganul general al campaniei AdBusters este Participate by not participating.

Sursa

Pentru că Black Friday deschide sezonul de cumpărături pentru Crăciun, Buy Nothing Day militează și împotriva cadourilor dedicate sărbătorilor de iarnă. De ce? Pentru că adepții consideră că, în această lume capitalistă, de sărbători, oamenii devin marionete controlate de forțele comerciale și nu mai trăiesc bucuria care ar fi firească.

Dacă, totuși, doresc să dăruiască ceva, oamenii sunt încurajați să aleagă producătorii locali. Această alternativă mai puțin radicală și mai ușor de urmat este denumită Shift your Shopping – migrarea de la a fi consumatorul marilor corporații la firme locale, pentru a susține economia comunității în care trăim.

Buy Nothing Day este, de fapt, împotriva marilor corporații. Se ajunge chiar la măsuri pe care puține persoane ar avea curajul să le facă. De exemplu, sunt oameni care stau în mall-uri cu un foarfece și se oferă să taie cărțile de credit ale persoanelor care vor să oprească povara creditelor și a dobânzilor. Desigur, acesta este un gest simbolic, deoarece nu rezolvă mai nimic. Ba, mai mult, unii consideră că le-ar aduce mai multe bătăi de cap.

O altă manifestație este Zombie Walk, când oamenii se prefac a fi zombie și se uită cu privirile goale, înspăimântătoare, la cumpătătorii vrăjiți de magia „neagră” a zilei pline de reduceri.

 

Campanii împotriva Black Friday

În acest an, una dintre cele mai apreciate campanii anti-Black Friday a fost aceea a celor de la REI, intitulată #OptOutside, care a fost și premiată cu Titanium Grand Prix la Cannes. REI sau Recreational Equipment Inc. este o firmă de retail din America, ce vinde echipament sportiv.

De Black Friday, ei au ales să facă ceva diferit: au decis să închidă toate cele 149 de magazine și să dea o zi liberă tuturor angajaților – plătită, încurajându-i să-și petreacă ziua așa cum își doresc. Luați în calcul că au peste 12,000 angajați.

Astfel, toți oamenii sunt invitați să facă ceva diferit de Vinerea Neagră – să iasă din cercul vicios al cumpărăturilor și să meargă într-o drumeție, la schi, cu cortul sau să facă alte activități în aer liber. Oamenii sunt încurajați să distribuie în online activitatea aleasă pentru #OptOutside.

REI își propune să transforme programul într-o tradiție, pentru a schimba percepția asupra vinerii de după Thanksgiving Day, luând în considerare că Black Friday urmează imediat după aceasta. Până acum, 4,212,050 persoane și mai mult de 250 de organizații naționale și locale au ales să se alăture campaniei.

Este de admirat cum REI a reușit să lege domeniul lor de Buy Nothing Day și, mai ales, că a îndrăznit să închidă magazinele de Black Friday, când se înregistrează creșteri substanțiale în vânzări.

Sursa

 

O altfel de soluție

Compania americană Patagonia care vinde de asemenea îmbrăcăminte și echipament sportiv s-a decis să doneze tot profitul câștigat anul acesta de Black Friday asociațiilor care se ocupă de protecția mediului. Câștigurile sunt estimate la $2 milioane.

Nu știm exact dacă decizia a avut legătură cu Buy Nothing Day, având în vedere că au declarat că inițiativa a venit ca urmare a rezultatelor prezidențiale. Donald Trump este împotriva acțiunilor și programelor de protecție a mediului, fiind de părere că totul este o înscenare sau exagerare. S-a declarat împotriva acordului de la Paris prin care se încearcă reducerea emisiilor de carbon la nivel global. Oricare ar fi motivul, este o inițiativă demnă de încurajat.

Sursa

 

În Romania, fără cumpărături, Mai Bine

La nivel local, asociația Mai Bine, care încurajează protecția mediului, economia socială și comerțul echitabil, se ocupă de organizarea Buy Nothing Day încă din 2011. Anul acesta, evenimentul se va desfășura la CUIB – Centrul Urban de Inițiative Bune, un spațiu care are trei funcții: este bistro, spațiu de organizare de evenimente și magazin de produse sustenabile.

Pe 25 noiembrie, CUIB o să ia de pe rafturi toate produsele pe care le pune la vânzare, chiar dacă acestea încurajează consumul responsabil, sustenabil, înlocuindu-le cu o instalație artistică. Oaspeții sunt invitați la discuții legate de subiect.

Sursa

 

… nu e întotdeauna bine

Cum Black Friday are criticii săi, și Buy Nothing Day are potrivnici. Mulți spun că o singură zi nu rezolvă nimic și, în plus, te face să cumperi a doua zi. Alții pur și simplu nu înțeleg de ce nu ar trebui să profite de cele mai bune oferte din an. Oricum acestea vor exista și, dacă nu le cumpără ei, le va cumpăra altcineva. De ce să le piardă?

 

Vinerea neagră

Black Friday ar putea fi considerată chiar o sărbătoare – o sărbătoare a reducerilor. A pornit din America în 1932 și s-a răspândit în toată lumea. În România, fenomenul Black Friday a început să ia amploare în 2011.

Are loc de obicei în ultimul week-end din noiembrie, însă multe magazine organizează ziua cu o săptămână înainte sau chiar mai mult. Ca durată, aceasta este stabilită de fiecare magazin în parte. eMag organizează o singură zi de Black Friday, mizând pe principiul rarității din economie. Cei de la Altex au ales să țină reducerile timp o săptămână.   

Se estimează că, anul acesta, eMag a avut vânzări record de 301.265.000 lei, numărul de produse achiziționate fiind 1.109.764. Obiectivul stabilit a fost de 250 de milioane de lei vânzare, obiectiv care a fost semnificativ depășit. O creștere mare față de 2015, când au fost 500.000 de produse vândute.

Tot în 2015, de Black Friday, cei de la elefant.ro au avut 35.000 de comenzi, cu un trafic de 120% mai mare decât în 2014.

 

De ce se îmbulzește lumea așa de Black Friday?

Multă lume se “trezește” că achiziționează ceva de Black Friday, chiar dacă nu era plănuit. Acest lucru se întâmplă din mai multe motive. Bineînțeles, cu toții iubim reducerile. Însă aici nu vorbim de alegeri raționale ale cumpărătorilor. Când vedem un preț mai mic, lângă un preț mai mare care este tăiat, mintea noastră înțelege prețul mai mare ca fiind nedrept pentru el și se simte contrariat. În consecință, simte nevoia să facă ceva pentru a reduce suferința. Ce anume? Să cumpere produsul la prețul corect, adică cel redus.

În plus, de Black Friday, cumpărătorii sunt presați de timp. Apar astfel două opțiuni: cumperi acum la prețul acesta mic sau nu cumperi acum și pierzi oferta, pentru că mai sunt atâția alți oameni care abia așteaptă să îți ia locul.

Apare astfel și FoMo, sau the fear of missing out. Consumatorii se tem că, dacă nu se trezesc devreme să cumpere de Black Friday, rateză ceva important și că alții le-o iau înainte.

Cu toate acestea, cei de la McKinsey spun că interesul pentru Back Friday a început să scadă, mai ales în magazinele fizice, din cauza aglomerației.

 

Vinerea Neagră poate aduce ghinion

Poate că, în România, nebunia de Black Friday nu s-a resimțit atât de puternic, însă, în alte țări, mai ales în USA, s-a ajuns chiar la cazuri tragice. În 2013, un angajat Walmart din New York care se ocupa de securitate a fost efectiv strivit în picioare de clienții care se îngrămădeau să fie primii care prind promoțiile. La doar 34 de ani, tânărul a încetat din viață.

În 2011, tot în Walmart, însă de data aceasta în Los Angeles, o femeie a dat spray cu piper peste alți clienți. Aceasta a declarat că a fost o acțiune de auto-apărarea, deoarece copilul i-a fost atacat încercând să cumpere un X-Box.

 

Cumpărați sau nu, faceți asta fiind informați

Alegerea unei tabere sau a celeilalte ține de valorile și credințele fiecăruia. De partea oricui v-ați afla, noi vă sugerăm să vă luați un răgaz pentru a reflecta la impactul pe care deciziile de cumpărare le au asupra mediului și societății. Orice alegeți, alegeți fiind informați. Knowledge is power, așa era, nu?

 

Surse:

http://www.adbusters.org/bnd/

http://www.gpec.ro/blog/cifre-si-statistici-de-la-black-friday-2016-emag-2-performant-f64-si-alte-magazine-online

https://www.idevice.ro/2016/11/19/emag-record-vanzari-black-friday-2016/

http://www.mckinseyonmarketingandsales.com/black-friday-shopping-report-consumer-habits-are-changing-fast

https://www.rei.com

http://eu.patagonia.com/enRO/home

http://adage.com/article/advertising/rei-s-optoutside-2016-american-tradition/306431/

Înapoi la blog