Brandweb Logo
Înapoi în site
2018-09-24
În: Marketing digital,
Robert Katai: „Încă nu-l văd. Podcastul e super la început.”

Drumurile până la muncă pot fi lungi și plictisitoare câteodată. Astăzi vom discuta despre una dintre modalitățile perfecte prin care să aflăm informații cu privire la subiecte care ne pasionează, mai ales dacă suntem mai mereu în mișcare. Podcasturile sunt perfecte pentru persoanele ce sunt mereu pe drum, lucrează în fața unui calculator sau pur și simplu vor să audă informații noi fără a fi nevoie să urmărească un suport video.

De unde vine denumirea de podcast? Ei bine, acesta este compus din cuvintele „pod” și „broadcast. Cuvântul „pod face referință la dispozitivele iPod ale companiei Apple. Chiar dacă nu au fost fondatorii acestui concept, la momentul respectiv, platforma iTunes era cea mai populară pentru acest tip de streaming. De asemenea, arată faptul că podcasturile au un conținut portabil, ce poate fi ascultat oriunde și oricând. Totuși, vorbim despre o formă de a face broadcast atunci când sunt transmise informații atât în format audio, cât și video, unei audiențe dispersate.

Dar oare cum este privit podcastul în România? Pentru a ne satisface curiozitatea, ne-am gândit că cel mai potrivit lucru ar fi să intervievăm o persoană din branșă. Robert Katai este unul dintre cei mai cunoscuți podcasteri din România. Acesta este cunoscut pentru podcastul său „Podcastu’ lui Katai”,  dar și pentru blogul său Instagramology. Robert a acceptat să ne răspundă tuturor intrebarilor pentru a ne ajuta să înțelegem: Ce este un podcast? Cum este privit acesta în România? De ce trebuie să ținem cont atunci când vrem să producem un podcast?

 

De vorbă cu Robert Katai

Pentru cei ce nu cunosc termenul de „podcast”, ai putea să le explici ce este?

Imaginează-ți un radio pe care îl ai la tine și poți să asculți fiecare emisiune când vrei și unde vrei. Tot ce trebuie să faci e să ai un device conectat la internet și să folosești un stream de podcast sau să asculți direct pe site. Ca să simplificăm treaba, e un radio online.

Spune-ne câteva cuvinte despre tine și podcastul tău?

Lucrez în marketing de peste 10 ani și de 4 ani lucrez ca și content marketing manager la Bannersnack (un tool online prin care poți să-ți faci propriile tale vizualuri). Pe lângă asta, mai scriu pe blogul meu personal despre marketing și social media - www.robertkatai.com și când mai este timp, nu uit să țin în viață instagramology.ro.

Podcastu’ lui Katai” este un podcast despre marketing și viață unde iau interviu la diferite persoane din diferite domenii și dezbatem aceste două subiecte: viața și marketing. De ce am marketing și viață? Pentru că tot ce vedem în jurul nostru este marketing și marketingul fără viață nu mai e marketing.

De ce te-ai apucat de podcast?

Atunci când m-am apucat de acest podcast l-am luat ca pe o provocare. Am vrut să văd ce înseamnă să produci un podcast, să marketezi un podcast, să te gândești care vor fi următorii pași. Erau zilele alea de sâmbătă când dădeai cu aspiratorul și, ca să faci un compromis cu partenerul, în care îi spui că îl ajuți la curățenie, dar cu o condiție. Așa că am ales să ascult podcasturi, interviuri și discuții de la care am învățat și încă învăț multe. Iar pasul de la un ascultător la un producător nu a fost decât unul singur: noah, m-apuc de podcast.

Ce știi despre audiența ta? Cine ascultă?

Știi cum e vorba aia - oricine are urechi de auzit să audă. Deci oricine. De exemplu, am primit mesaje de la cineva care picta și mi-a povestit cum s-a reapucat de pictat pentru că îi plăcea să asculte interviurile. Altcineva mi-a spus că datorită podcastului a putut să ia o decizie de a se muta dintr-un oraș în altul. Altcineva mi-a spus că datorită podcastului s-a inspirat să pornească propriul podcast.

Cum descrii relația cu audiența ta?

Mă interesează audiența mea, așa că încerc să le ofer un plus de valoare prin fiecare episod ce-l public. Desigur, pentru că-mi place să testez, nu vei ști niciodată ce o să se întâmple în următorul episod, cu cine va fi și despre ce va fi. Niciodată nu mi-am pregătit întrebările dinainte, doar am avut o idee de discuție și gata. Îmi aduc aminte că cineva mi-a povestit pe Instagram că podcastul meu e ca și cum ar sta cu noi 2 (eu și invitatul) la o cafea și ea doar ascultă.

 

„Mă interesează să transmit ceva valoros.

 

Cât de frecvent postezi un nou podcast? Există o frecvență recomandată?

La început postam în fiecare săptămână. Dar în ultima vreme am început să public o dată la două săptămâni. De ce? Pentru că așa a cerut publicul și pentru că le respect decizia, așa e cel mai bine. Nu mă interesează sute și mii de downloads / episod. Mă interesează să transmit ceva valoros.

Cât este de important ton of voice? Cât ți-a luat să îl găsești pe al tău?

Foarte important. Știi cum e treaba aia cu să fii autentic. Noah, cam așa ceva se întâmplă și cu podcastul. Oamenii o să te întâlnească la un moment dat sau o să dea de cineva care te-a întâlnit și o să zică dacă ești în viața reală la fel cum ești și în podcast. Eu sunt și maghiar, vin și din Oradea, mutat la Cluj de aproape 8 ani. Îți dai seama că asta se simte și poate pe unii îi deranjează, iar poate pe alții nu. Cert e că dacă nu le place nu ascultă și merg la altul.

Prin ce metode ți-ai extins audiența? Ai implementat anumite  strategii?

Am fost atent la partea de marketing. Pentru că lucrez în marketing, am o obsesie a detaliilor. Contentul trebuie să fie foarte bun. Vizualul trebuie să mențină un brand, iar site-ul trebuie să funcționeze foarte bine. Ba mai mult, am avut grijă să apară podcastul și în alte stream-uri precum Spotify, Stitcher, Google Play Music, Apple iTune, Overcast și altele.

Ce crezi că face un podcast să fie bun?

Mesajul și calitatea sunetului. Dacă ar fi să încep de la început, aș lucra foarte mult la calitatea sunetului. Primul episod l-am înregistrat cu Andi Moisescu într-un restaurant cu telefonul pe masă. Îți dai seama că se auzea gălăgia de fundal, dar partea faină a fost că am recunoscut că sunt în proces de a face un podcast, așa că oamenii mi-au iertat această greșeală.

Subiectele de discuție, mesajul și temele abordate sunt foarte importante. Degeaba vorbim generalități sau subiecte pe care oricum lumea le-a auzit deja. Nu mai bine vorbim despre ceva ce omul ar vrea să audă pe drum către casă după o zi lungă de lucru.

Cum crezi că văd românii podcasturile?

Încă nu-l văd. Podcastul e super la început.

 

„Video încă este the king în România”

 

La nivel de consum media, cu ce concurează podcasturile?

Cu niciunul, pentru că e la început. Video încă este the king în România. Textul are rădăcini destul de bine înfipte în pământul media, iar fotografia s-a ridicat pe un piedestal destul de mare datorită Instagramului. Așa că podcastul în momentul de față se aseamănă cu un bebe în scutece în România.

 

„...tărâm încă neexploatat în România

 

De ce podcast și nu vlog?

Pentru că e un tărâm încă neexploatat în România și pentru că-mi place să testez și să experimentez lucruri noi.

Ce sugestii de podcasturi le-ai putea face cititorilor noștri?

  • Business Wars - e un podcast foarte tare despre bătăliile brandurilor. Sunetul, execuția și editarea poate fi ca studiu de caz.
  • Akimbo de Seth Godin - un podcast despre antreprenoriat, marketing și business.
  • Design Matters de Debbie Millman - un podcast în care Debbie le ia interviu diferitelor persoane din zona design, antreprenoriat și leadership.
  • How do you know de Andra Zaharia - genul de podcast pe care vrei să-l asculți pentru că o româncă are niște discuții super faine cu oameni interesanți.
  • James Altucher Show - un podcast de business total diferit de alte podcasturi.

Ce ziare/reviste din România crezi că ar avea mult succes cu un podcast?

  • Pressone ar putea face o treabă super faină pe podcasting. Mai ales dacă interviurile lui Mihnea Măruță la TIFF ar fi înregistrate audio.
  • A List Magazine ar putea să înregistreze audio proiectul LOVE IS FUN și să-l pună și pe audio.
  • Lead.ro ar avea un podcast de succes dacă ar avea proiecte sport (ar putea să fie un fel de One37PM dar pentru sport).

Cam astea 3 îmi vin în minte în momentul de față. Știu că DOR investește mult în audio și în proiecte de podcast precum Mame, Pe Bune sau Satul Mădălinei.

Care sunt 3 cele mai mari greșeli pe care le fac producătorii de podcasturi?

Am scris despre 5 chestii de bun simț pe care orice podcaster ar trebui să le ia în considerare atunci când își lansează un podcast: https://robertkatai.com/things-podcasters-should-do/

Dacă rezolvă minim 4 din astea 5, atunci nici nu mai contează celelalte greșeli.

Așadar, cu ajutorul acestor răspunsuri, am reușit să aflăm mai multe despre acest domeniu încă nedescoperit în totalitate de către consumatorul român. Îi mulțumim lui Robert Katai pentru răspunsurile oferite și vă încurajăm să aruncați un ochi atât pe blog, cât și pe podcastul său.

Acum este rândul tău să răspunzi. Asculți podcast? Cum vezi tu podcastul în România?

Distribuie articolul
Citește și