Brandweb Logo
Înapoi în site
2016-07-04
În: Marketing digital,
Ar trebui marketerii să fie îngrijorați de ad-blocking?

În timp ce publicitatea în mediul online devine tot mai complexă și are tot mai multe capabilități în fiecare zi, cresc și îngrijorările legate de veridicitate și de posibilitățile de măsurare. În timp ce unii se îngrijorează de vizibilitatea reclamelor, măsurarea între platforme și traficul fantomă, cei care lucrează cu agenții specializate au depășit de mult aceste temeri, însă au un nou obstacol la orizont: ad-blocking. Acest fenomen este așteptat să crească în rândul internauților în anii următori, odată cu generațiile ce vor urma.

Este important să precizăm încă de pe acum că nivelul de uzabilitate al acestui trend este în jur de 5% din totalul numărului de utilizatori ai internetului. Însă, odată cu creșterea conținutului de publicitate online și a audienței acestuia, specialiștii se pregătesc de un nou dezastru asemenea celui experimentat de televiziunea tradițională când s-a confruntat cu apariția DVR-ului.

Internetul a fost considerat dintotdeauna un susținător important al reclamelor online. Practic, prin intermediul acestor reclame, publicitatea digitală a reușit să rămână la suprafață în toți acești ani în care marketingul tradițional era o prioritate pentru toată lumea. Televizunea tradițională, însă, a reușit să își schimbe principala sursă de finanțare de la reclamele publicitare la taxe de retransmisie, abonamente la cablu și alte surse. Aceasta a fost o decizie înțeleaptă, luată de producătorii de televiziune și de creatorii de conținut, ce va asigura multp vreme de acum încolo poziția privilegiată a televiziunii pe piață.

Deci, dacă principala sursă de venit a internetului o reprezintă publicitatea online, ce părere are publicul general despre ad-blocking și cum este acesta influențat? Un studiu recent al celor de la KSM și ORC International a descoperit că publicitatea online și ad-blocking nu au ajuns încă în acel punct critic în raport cu utilizatorii online. Până acum, 45 % dintre cei intervievați au fost “extrem de” sau “foarte” influențati de setările de confidențialitate la alegerea browserului. Acest număr a fost semnificativ mai mare pentru segmentele 18-24 de ani și 25-34 de ani, cu 54%, respectiv 49%, de aici rezultând că tinerii sunt mai predispuși să ia măsuri în legatură cu limitarea publicității online decât sunt cei mai în vârstă.

Dar, chiar și asa, de la vorbe la fapte e cale lungă. Astfel, doar 29% dintre adulți au luat măsuri împotriva site-urilor care adună cookies. Însă interesant este faptul că numărul acestora crește odată cu înaintarea în vârstă. De aici deducem că persoanele mai în vârstă sunt mai predispuse la a limita efectiv publicitatea online decât cele tinere. În timp ce targetarea prin cookies este o metodă foarte eficientă pentru agențiile media de a ajunge la publicul țintă, metode alternative de targetare sunt introduse pe piață pentru a asigura o desfășurare cât mai eficientă a campaniilor de publicitate online.

Când a venit vorba despre utilizarea unei tehnologii de ad-blocking, 47% din cei intervievați au răspuns că folosesc o astfel de aplicație. Dar acest procent este foarte mic în comparație cu alte studii la nivel global care au atestat faptul că doar 5 % din numărul total de utilizatori ai internetului chiar folosesc le folosesc. Datele indică un grad mare de confuzie între tehnologii de ad-blocking și aplicații folosite pentru restricționarea de cookies. Rata celor care și-au instalat un sistem de ad-blocking în ultimul an în comparație cu cei care au făcut-o deja a crescut cu doar 31%, iar 76% dintre respondenți au afirmat că nu intenționează să îți instaleze o aplicație de ad-blocking în decursul următorului an. Astfel, putem afirma că majoritatea celor care au fost interesați de o astfel de tehnologie au apelat deja la aceasta.

Alte date arată că cea mai populară aplicație de ad-blocking, AdBlock Plus, este folosită de mai puțin de 1%( 0.612%)  din numărul total de utilizatori ai internetului. Lara O’Reilly, editorul de la Business Insider, a afirmat recent faptul că profilul celor care folosesc ad-block este reprezentat în mare parte de cei ce beneficiază de cunoștinte avansate de utilizare a calculatorului, în special bărbați, gameri etc. Totuși, specialiștii în publicitate continuă să studieze cu interes aceste date.

Consumatorii care folosesc Internet Explorer și Google Chrome au fost cei mai preocupați de setările de confidențialitate (27%, respectiv 41%), în timp ce doar 10% dintre cei preocupați de aceste setări folosesc Safari. Însă ultimele anunțuri făcute de Apple par să altereze aceste rezultate. Noua platforma iOS 9 va mări posibilitatea de a instala o tehnologie de ad-blocking pe toate dispozitivele Apple.

Astfel, procentul de utilizare al unei tehnologii ad-blocking este așteptat să crească foarte mult, datorită faptului că cei care până acum nu au fost interesați de un astfel de program vor avea acces mai ușor la el. Unii ar putea spune că cei de la Apple încurajează folosirea de ad-blocking.

Odată cu mișcarea agresivă a celor de Apple, mulți din industrie au afirmat că aceștia au demonstrat încă o dată că sunt un exemplu de business cu circuit închis. Tehnologia și aplicațiile folosite au restricționat dintotdeauna accesul agențiilor de publicitate, pentru a-și proteja baza de date și pentru a se asigura că acestea se potrivesc cu viziunea companiei.

În timp ce Apple încearcă din răsputeri să evite potențiale anunțuri și reclame pentru utilizatorii săi, specialiștii în marketing încearcă să elimine orice obstacol care ar putea împiedica obținerea profitului din publicitate online și offline. Este posibil ca această tehnologie de ad-blocking să fie adoptată în masă pe viitor dacă va fi prezentată ca un produs cu un preț accesibil și foarte popular. Însă, conform datelor de mai sus. suntem departe de o asemenea realitate.

Pentru a micșora impactul, industria încearcă momentan să îi convingă pe consumatori de beneficiile publicității comportamentale și a conținutului sponsorizat. Veștile bune sunt faptul că, momentan, modalități de promovare precum digital native advertising și majoritatea spoturilor video online vor rămâne locuri de plasare de anunțuri imposibil de blocat și vor continua să își crească valoarea.

Mulți utilizatori înțeleg faptul că profitul din urma acestor reclame menține conținutul internetului gratuit pentru toată lumea.

Specialiștii digitali vor continua să dezvolte metode tot mai bune de targetare, care au drept scop atât creșterea valorii reclamelor, cât și ocolirea lor de către cei care nu doresc să le vizualizeze. În timp ce ad-blockingul ar putea fi o problemă de care este bine să ținem cont, este important să fim conștienti că, momentan, este departe de a fi un obstacol pentru marketingul online.

Distribuie articolul
Citește și