Brandweb
Bianca Paduraru
12.11.2020
Cum au încurajat brandurile cetățenii să iasă la vot

Dacă tot s-au terminat alegerile în America și 2020 a fost an electoral atât în România, cât și în Republica Moldova, facem o selecție a celor mai interesante campanii civice ale brandurilor care au ales să încurajeze cetățenii să iasă la vot.

 

Brandul de îmbrăcăminte Patagonia, unul dintre cele mai vocale branduri în ceea ce privește activismul și problemele de mediu, a făcut una dintre cele mai îndrăznețe mișcări în campania de anul acesta – pe etichetele pantalonilor scurți au pus mesajul Vote the Assholes Out. Prin assholes se face referire la politicienii din orice partid care neagă sau ignoră criza climatică și știința. Purtătorul de cuvânt al companiei a scris pe Twitter că este o campanie creată în conformitate cu valorile brandului. 

Sursă

 

 

Pentru că voting is sexy, site-ul de matrimoniale OkCupid a adăugat un badge special în platformă - VILF - și da, este o variație a MILF, care spunem noi că nu are nevoie de explicații suplimentare. Potrivit rezultatelor, cei care au folosit badge-ul au avut 85% mai multe șanse să obțină o potrivire cu cineva pe site. 

 

Nike a derulat o campanie alături de sportivi ca LeBron James, Naomi Osaka, Odell Beckham, campanie construită în jurul ideii că nu trebuie să fii o stea pentru a te face auzit: You Can't Stop Our Voice / You Can't Stop Sport / You Can't Stop Our Vote

 

Reddit a lansat prima campanie de brand anul acesta, în contextul votării. Campania Up The Vote  face o paralelă între interacțiunea cu campaniile de pe Reddit și participarea la alegeri în viața reală – pe platformă, peste 165 milioane de utilizatori votează zilnic conținut.

​ Sursă

 

Cum așteptarea rezultatelor este o perioadă grea, cei de la Baby Wine s-au gândit să îi ajute pe alegători să gestioneze mai bine stresul și au realizat o trusă de supraviețuire pentru noaptea electorală - Election Night Survival Kit. Kit-ul a inclus o minge anti-stres, șervețele pentru momentele când se varsă o lacrimă (de fericire sau de tristețe), o pernă cu mesajul Scream here și o sticlă de vin roșu. 

​ Sursă 

 

Lanțul de fast-food Chipotle s-a asociat cu platforma TurboVote pentru a încuraja înregistrarea la urne a fanilor. Astfel, a lansat tricourile cu mesajul sugestiv CHI-VOTE-LE și cu un cod QR care a avut forma logoului său și care, prin scanare, ducea utilizatorii direct în platforma de înregistrare pentru votare.

 Sursă

 

Cei de la Absolut au realizat un spot publicitar înainte de prima dezbatere politică, mergând pe ideea Vote First, Drink Second. Această mișcare vine după 3 ani de când Absolut nu a mai realizat spoturi pentru TV.

 

Stuart Weitzman a conceput o versiune limitată a unor cizme în stil clasic, pe care au imprimat Vote. Colecția a fost limitată, fiind disponibile doar 100 de perechi, iar suma strânsă a fost donată ONG-ului I am a voter

 Sursă

 

Cei de la Maisonette au vrut să demonstreze că nu este niciodată prea devreme să îi educi pe copii în legătură cu votarea, așa că au creat o colecție pentru copii cu mesajul Vote.

 
Sursă 

 

Birdies a creat o colecție de pantofi pictați manual pentru a încuraja femeile să meargă la vot. 

 Sursă

 

Tommy Hilfiger s-a asociat cu ONG-ul Rock the Vote și au lansat împreună un trico unisex.

 Sursa

 

Bineînțeles, multe branduri au ales să lanseze măști prin care să promoveze votul. În plus, unele au ales să doneze un procent din vânzarea acestora către ONG-uri care se ocupă de alegeri. Branduri ca Fossil, Banana Republic, Etsy, Quay au inscripționat mesaje pe măști, cum ar fi Vote, Vote 2020

 
Mască Banana Republic - Sursă

 

 
Mască Fossil - Sursă

 

Urban Outfitters au lansat un kit de mers la vot care includea un tricou cu data alegerilor, un cerc pentru a lipi un sticker cu Am votat și instrucțiuni despre înregistrarea la vot.

 
Sursă

 

Și brandurile de bijuterii au creat produse speciale pentru perioada votării. Chiar Michelle Obama, în cadrul susținerii unui discurs în cadrul Democratic National Convention, a purtat un lanț din aur galben cu mesajul Vote de la brandul Bychari. 

 Sursă

 

Cei de la Bauble Bar au făcut un pandantiv în formă de floare, în stil retro, cu mesajul Watch out, I vote.

 
Sursă 

 

Și persoanele publice s-au implicat în campanii de încurajare a votului. Josh Gad, Chris Rock, Sarah Silverman, dar și alte personalități au acceptat provocarea de a apărea dezbrăcate într-un video pentru a atrage atenția asupra regulilor pe care trebuie să le respecte cei care votează. În New Jersey, dacă buletinul de vot prin corespondență nu este introdus în două plicuri separate, votul este considerat nul și este respins. Astfel, această campanie clarifică pașii care trebuie respectați.

 

Zi liberă în timpul alegerilor 

În luna februarie a fost luată inițiativa Time for vote care consta în încurajarea companiilor să ofere o zi liberă plătită pentru ca angajații să meargă la vot sau să fie voluntari la alegeri. Nike, H&M, Uber, Twitter sunt printre primele campanii care au declarat zi liberă. Puteți vedea aici lista completă a companiilor care s-au alăturat inițiativei.

Apple nu a aderat la această inițiativă, dar a oferit 4 ore libere. 

 

Cum încurajează mersul la vot brandurile din România?

Brandurile românești au găsit de asemenea modalități creative de a îndemna cetățenii să meargă la vot. 

În 2020, printre cele mai active branduri a fost OSKAR. Mesajul campaniei a fost Votezi informat acum, îți mulțumești mai târziu

Campania a devenit virală în social media.

 
Sursă

 

O altă inițiativă a fost luată de cei de la Meron care au oferit un espresso gratuit pentru cei care au mers la vot, pe baza stickerului de pe spatele C.I. cu mențiunea Votat L. 27.09.2020: „Duminica aceasta te încurajăm să mergi la vot, ca să conștientizăm puterea pe care o avem împreună”.

 

Prego Shoes au aborbat o manieră amuzantă de a pune în valoare calitatea produselor, în contextul votării: Pantofii noștri rezistă și mai mult când ai un primar bun.

 
Sursa

 

În 2019, ROM a pornit campania „Senzații Tari la Vot”, în care a lansat candidatura unui personaj 100% fictiv, Toma Corunt. Mai mult, au lansat o ediție limitată a batoanelor cu un ambalaj diferit, pe care este imprimat cuvântul VOT în locul numelui. Obiectivul campaniei a fost de a încuraja simțul civic al românilor. 

 

Paralela 45 a oferit 9 vacanțe celor care au mers la vot în anul 2019.

 Sursa

 

Ar trebui brandurile să se implice politic?

Încurajarea cetățenilor să iasă la vot înseamnă implicare socială, nu politică. Implicarea socială este o așteptare impusă de generațiile tinere - 68% din generația Z se așteaptă la acest lucru. Acești consumatori apreciază comunitatea din care fac parte și se vor conecta cu brandurile care au valori altruiste. De exemplu, 77% dintre aceștia spun că au o atitudine mai pozitivă față de un brand atunci când promovează egalitatea de gen pe social media. Potrivit unui alt studiu, 80% dintre consumatori consideră că un brand trebuie să ia poziții cu privire la problemele sociale și politice. 

Relația dintre un brand și clienții săi se consolidează în timp. Astfel, este vorba de mai mult decât de niște factori raționali, este o conexiune emoțională bazată pe încredere și pe așteptări. Brandurile au început să aibă un impact social tot mai mare pentru consumatori, de aceea trebuie să își asume anumite acțiuni, inclusiv implicarea civică și încurajarea votului. 

Înapoi la blog