Brandweb
Patricia Bertea
04.07.2016
Cum poți pierde clienți cu pagina de Login

Opțiunea de login este pentru marketeri un tool prețios, întrucât prin login utilizatorii sunt identificați și activitatea lor pe site este monitorizată.

Ce se întâmplă însă când acest Login este agresiv introdus în faze incipiente ale parcursului utilizatorului în site?

Numeroase teste de uzabilitate au arătat că utilizatorii sunt foarte enervați de paginile de logare.

Este necesar a diferenția paginile de logare care solicită datele consumatorului înainte de a accesa conținutul de paginile de logare care sunt necesare pentru a finaliza o comandă, o acțiune pe un site sau o plată.

În cazul Zalando Lounge, accesul la promoții de brand este restricționat pe bază de login. Motivul este că se dorește a crea impresia de exclusivitate asupra ofertelor și, practic, clientului i se cere ceva înainte de a i se oferi, de unde poate să apară și o curiozitate sau un interes ridicat al acestuia.

Fashion Days a folosit la început, în România, același model de business, cel de club exclusivisit de discounturi ce puteau fi accesate doar prin login inițial.

În prezent, Fashion Days a trecut la modelul clasic de e-retail, magazin online cu login după adăugarea produselor în coș și finalizarea comenzii.

Paginile de logare au un cost în ceea ce privește interacțiunea cu utilizatorii în momentul în care aceștia trebuie să-și amintească datele de conectare (dacă au cont) sau să-și facă timp pentru a se înregistra.

Efortul de a-și crea un cont nou este justificat și încurajat prin comunicarea unor beneficii, cum ar fi:

Panou complet client

Login rapid

Plasare comandă rapidă

Istoric comenzi

Download facturi

Download garanție

Paginile de logare inițiale – de tip homepage, respectiv cele care restricționează accesul, ar trebui utilizate doar dacă utilizatorul are de câștigat de pe urma logării, respectiv dacă utilizarea unor aplicații este dependentă de acest tip de login.

Un astfel de exemplu sunt rețelele sociale, unde accesul este restricționat pe bază de login.

Paginile de logare sunt o bătaie de cap pentru site-urile pe care oamenii le vizitează rar. Mai mult decât atât, logarea pe foarte multe site-uri devine frustrantă pentru utilizatori și din cauza faptului că trebuie mereu să rețină datele de login.

Acest aspect poate fi rezolvat oferind utilizatorilor opțiunea de login cu Facebook/Google/Yahoo/Linkedin. În felul acesta, nu este nevoie de user și parolă noi pentru fiecare site: un singur cont pentru login pe mai multe site-uri.

O cercetare a WebHostingBuzz a arătat că 86% din utilizatori sunt deranjați de faptul că trebuie să-și creeze conturi noi pe site-uri, iar 77% dintre ei afirmă că logarea cu platforme sociale este o soluție bună.

Un argument adus de site-uri este în favoarea creării contului în faza inițială a accesării este: „Dar este doar pentru prima oară, următoarea dată ținem utilizatorii logați!”. Acest argument poate avea succes dacă beneficiile oferite după logare sunt de mare interes pentru utilizator, însă utilizatorul trebuie să fie bine informat de aceste beneficii, eventual chiar să le testeze într-o variantă minimală.

Mai mult, trebuie luat în considerare că utilizatorul poate folosi mai multe dispozitive de pe care accesează site-ul: desktop pc, telefon, tabletă, ceea ce înseamnă un login suplimentar pe fiecare device.

Loginul este un cost pentru client, iar, dacă utilitatea logării nu este anticipată a fi superioară costului, utilizatorul va renunța.

Site-urile mai apelează și la tehnici agresive de creștere a ratei de login, cum ar fi atunci când utilizatorii sunt forțați să se logheze pentru a putea accesa partea de funcționalitate.

Yelp face în așa fel încât utilizatorilor să le fie mai greu să treacă de ecranul cu înregistrare. Butonul de înregistrare este mult mai evident în design decât alternativa sa.

O altă manieră de a convinge utilizatorul să se logheze este atunci când îi blocăm accesul la funcționalitate, dar îi oferim și o recompensă odată cu logarea (un voucher, un discount, o promisiune de prețuri mici).

Un exemplu de urmat sunt cei de la Harvard Business Review, care oferă o parte de conținut gratuit (4 articole) și semnalizează discret oferta valabilă la logare, fără a afecta navigarea în pagina a utilizatorului.

Ca o regulă de bun simț, recomandăm ca atunci când folosiți paginile de logare să aveți în vedere principiul reciprocității.

Întotdeauna trebuie să vă gândiți la beneficiul pe care utilizatorul îl percepe: dacă sunt și cele mai mici șanse ca beneficiile să nu fie evidente, atunci trebuie să uitați de paginile de logare.

Logarea și momentul logării, respectiv pașii logării, în cazul magazinelor online fac parte dintr-o discuție distinctă, care merită o dezbatere mai amănunțită într-un articol viitor.

Înapoi la blog