Brandweb Logo
Înapoi în site
2017-01-27
În: Marketing digital,
Valentine’s Day din perspectivă business – dragostea are un preț

Ce este iubirea? Pentru unii este un scop. Alții spun că e un vis. Ori o muză. Este forța care ne pune în mișcare. O scuză pentru reproducere. Definiții sunt multe și am putea umple pagini întregi cu ele. Noi, ca marketeri, spunem că iubirea este un pretext bun pentru a crește vânzările, mai ales de Valentine’s Day.

Vă invităm într-o incursiune a ceea ce înseamnă Ziua Îndrăgostiților din punct de vedere business sau ROI (Return of Investment). Un articol care poate să vă inspire în implementarea unei idei creative care duce la creșterea vânzărilor, chiar dacă vi se pare că profilul business-ului nu se potrivește deloc în acest context.

Ne iubim în stil americano-românesc

Surprinzător sau nu, sărbătoarea a început să piardă teren în rândurile americanilor. Dacă în 2007 63,4% dintre americani sărbătoreau, anul trecut rata a scăzut cu aproape 10 procente, ajungând la 54,8%. Un motiv este acela că sărbătoarea este considerată a fi prea comercială. În plus, presiunea resimțită este prea mare, așa că îndrăgostiții aleg să se detașeze complet și să boicoteze ziua.

În schimb, Ziua Îndrăgostiților câștigă teren pe hotarele românești. Nu avem date exacte, însă o statistică a celor de la iSense Solutions făcută în 2015 spune că peste 50% dintre români sărbătoresc 14 februarie, 88% dintre aceștia oferind cadouri.

Cine a zis că dragostea nu costă nimic?

Ținem să-l contrazicem strașnic pe Smiley, care spunea într-o melodie că Love is for free. Love costă, și încă destul de mult, mai ales de Valentine. Din nefericire pentru bărbați, se pare că această zi face ravagii mai mari în buzunarele lor decât face în buzunarele sexului frumos. În secțiunea următoare povestim și pe ce se cheltuiesc banii.

Până atunci, să vedem câți bani se cheltuiesc în medie de persoană în ziua de 14 februarie. Cei de la Statista ne spun că în America banii se duc în mai multe direcții. Exceptând categoria persoanelor care cumpără cadouri pentru parteneri, există cei care iau daruri pentru familie, prieteni, colegi de birou și chiar… animale de companie.

Dacă pentru parteneri americanii voiau în 2016 să cheltuiască în medie $98.93, pe locul doi se situează colegii de birou, cu $54,2. Pe ultimul loc se află animalele de companie, cu o sumă semnificativă totuși – $26,24.

Unde se duc banii

O diferență notabilă între cum este perceput 14 februarie în România față de State este faptul că la noi Ziua Îndrăgostiților este axată clar pe aria romantică. Înțelegem iubirea la sensul ei amoros, nu la cel pacifist. La noi nu se fac cadouri pentru colegii de birou sau pentru familie, așa cum se procedează în SUA.

În ceea ce privește sumele cheltuite, anul trecut românii au scos din buzunar în medie 250 de euro de persoană pentru vacanțe romantice în această perioadă. Ne-ar plăcea să vă spunem și alte date referitoare la comportamentul poporului nostru când vine vorba de Ziua Îndrăgostiților, însă, în lipsă de informații, ne vom întoarce din nou privirea asupra statisticilor din USA.

Statista ne vine iarăși în ajutor. În 2015, cei mai mulți bani s-au cheltuit pe ieșirile romantice, urmate de vacanțe. Obiectele ca bijuteriile, florile, dulciurile sau altele se situează la distanțe mari, ceea ce denotă ideea că oamenii preferă să investească bani în experiențe, în amintiri, nu în lucruri. Să fie oare la fel și la noi?

Cum rămâne cu cei singuri?

Dacă ați văzut filmul The Lobster, veți înțelege mai bine întrebarea. Filmul recreează un univers distopic, în care oamenii singuri sunt un fel de nimeni în societate și sunt obligați să-și găsească pereche, altfel fiind transformați în animale.

Desigur, povestea este exagerată, dar înțelegem ideea din spate. Se pare că și utilizatorii Tinder o înțeleg. De aceea, eforturile de a-și găsi un partener în ziua din an în care iubirea este venerată sunt mai asidue decât niciodată. Cel puțin așa a fost pe 14 februarie 2015, când Tinder a avut cea mai activă zi de la lansarea din 2012, înregistrând o creștere de 60% în numărul de compatibilități.

Însă iubirea nu a ținut mai mult de o zi. Pe 15 februarie, numerele au revenit la normal. Poate că, de fapt, utilizatorii nu voiau ceva prea serios, ci doar o alinare temporară.

Dacă vreți să aflați mai multe despre rețeaua socială care a introdus love at first swipe și, mai ales, despre cum a schimbat aceasta procesul decizional, puteți citi aici.

Love it or hate it

Așadar, de Valentine’s, lumea se împarte în două: lumea celor pro Valentine și lumea celor care sunt împotrivă. Cei de la graniță sunt indiferenții. Argumentele celor din tabăra contra sunt ba de natură naționalistă – De ce preluăm ziua de la americani când avem ziua noastră a iubirii, 24 februarie?, ba se crede că nu este nevoie de o zi specială în care să se sărbătorească dragostea.

Oricum ar fi, companiile pot profita de trendul anti-Valentine. Cum? Lăsăm ideile pe seama dumneavoastră. Nu e greu să fii hater.

Sorții de partea lor

Sunt câteva tipuri de afaceri care, prin natura lor, se potrivesc zilei de 14 februarie. Amintim aici magazine de bijuterii, florării, HoReCa, centre spa, agenții de turism, cofetării, magazine de cadouri, de lenjerie intimă și, bineînțeles, sex-shopuri.

Deși vânzările acestora cresc în ziua de 14 februarie, eforturile de marketing trebuie îmbunătățite în această perioadă, riscând altfel să fie întrecuți de concurență. Competiția este acerbă și toți vor să vândă. O campanie creativă și bine organizată vine ca un plus de valoare.

Un principiu care poate fi bine exploatat în această perioadă este acela al rarității. Campania de Ziua Îndrăgostiților poate fi începută încă din ianuarie, folosindu-se ideea că stocul de produse se epuizează încă din prima săptămână a lunii februarie. Astfel, clienții sunt încurajați să plaseze comanda din timp, iar controlul asupra stocului este mai ridicat.

Dacă nu ai, forțează-ți norocul

În schimb, de cealaltă parte se află companiile mai puțin norocoase, al căror domeniu de activitate este mai greu de corelat cu tema iubirii. Pentru acestea, legătura cu Valentine’s Day ar presupune un efort considerabil de imaginație.

Ce faci dacă ai un pet shop și vrei o campanie de Ziua Îndrăgostiților? Ai putea să te adresezi persoanelor singure, care sunt încurajate să-și arate de 14 februarie dragostea față de prietenul necuvântător. Ce cadou mai frumos decât un fluffy dog?

O firmă de închiriat mașini poate merge pe ideea unei călătorii romantice în doi. Dacă ai o farmacie, este ușor de ghicit ce trebuie să scoți la înaintare pe rafturi. O simigerie ar putea face covrigi în formă de inimă. Și lista poate continua.

Vă lăsăm în continuare câteva exemple din care să vă inspirați. Campaniile se pot adapta, bineînțeles, și pentru Dragobete.

Surse de inspirație

  • Pe 14 și 24 februarie 2014, CFR România a oferit persoanelor care călătoresc în doi un bilet gratuit pe anumite rute.
  • Companiile de taxi se pot inspira din campania celor de la Uber, când, în 2013, și-a transformat aplicația mobilă într-una care livrează flori la domiciliu, în cadrul campaniei Romance On Demand.
  • Mergând pe ideea că dragostea trece prin stomac, cei de la Tesco au lansat campania Basket Dating, menită să îi ajute pe clienții singuri să-și găsească partener în funcție de potrivirea între coșurile de cumpărături.
  • Conștienți că mesajele scrise de mână pierd teren în era digitală, brandul de pixuri Pilot a lansat campania Pilot Love Guru, prin care clienții le trimiteau mesaje, iar compania le publicau pe rețelele de socializare sub formă de felicitări scrise de mână.

Curiozități de Valentine’s Day

În final, vă lansăm o provocare – un exercițiu de imaginație. Închipuiți-vă că aveți o anumită companie. Ce campanie ați lansa de Valentine’s day?

 

Surse:

https://www.statista.com/statistics/217838/share-of-americans-celebrating-valentines-day/    

http://www.romanialibera.ro/actualitate/fapt-divers/dragobetele--mai-iubit-de-romani-decat-valentine%E2%80%99s-day-368075

https://www.statista.com/statistics/217840/money-spending-for-valentines-day-gifts-for-friends-since-2007/

https://www.statista.com/statistics/217826/money-spending-for-valentines-day-gifts-for-spouses/

https://www.statista.com/statistics/217836/money-spending-for-valentines-day-gifts-for-family-members-since-2007/

https://www.statista.com/statistics/217846/money-spending-for-valentines-day-gifts-for-pets-since-2008/

https://www.statista.com/statistics/217843/money-spending-for-valentines-day-gifts-for-co-workers-since-2007/

http://www.wall-street.ro/articol/Turism/194586/paravion-bugetul-mediu-la-un-city-break-de-valentine-s-day-ajunge-la-250-euro-de-persoana.html

https://www.statista.com/statistics/285034/us-valentine-s-day-sales-by-category/

http://www.datingsitesreviews.com/staticpages/index.php?page=Tinder-Statistics-Facts-History

http://www.statisticbrain.com/valentines-day-statistics/

https://www.statista.com/chart/3229/whats-the-point-of-valentines-day/

https://www.entrepreneur.com/article/270750

http://www.romanialibera.ro/economie/companii/cfr-reduce-pretul-biletelor-de-valentine-s-day-si-dragobete-325605

https://newsroom.uber.com/romanceondemand/

https://www.tescoplc.com/news/news-releases/2016/tesco-introduces-basket-dating-to-help-single-shoppers-find-love-this-valentines-day/

http://www.prnewswire.com/news-releases/pilot-pen-love-guru-challenges-fans-disconnect-to-reconnect-this-valentines-day-300219271.html

Distribuie articolul
Citește și